Google na udaru europskih izdavača

digitalni marketing, Google, monopol

“Izdavači, nacionalni, lokalni mediji koji igraju ključnu ulogu u našem društvu, već su dugo oštećeni Googleovim protukonkurencijskim ponašanjem. Vrijeme je da Google prihvati odgovornost i plati štetu koju je prouzročio ovoj važnoj industriji”, objavili su ovih dana odvjetnici koji će zastupati britanske i europske izdavače u dvjema parnicama u kojima se od Googlea traži odšteta od 25 milijardi eura. Tužbe su podignute u Velikoj Britaniji i Nizozemskoj, a sve zbog Googleove prakse digitalnog oglašavanja koja im, tvrde izdavači, nanosi veliku financijsku štetu. Jer je u svojoj srži – monopolistička.

Obje tužbe financira londonski Harbour, tvrtka za pokrivanje troškova parnica koja se na svojoj web stranici reklamira “stopom uspješnosti” od 76 posto.

U optuženom internetskom gigantu najave parnica ocijenili su “špekulativnim i oportunističkim”.

“Google konstruktivno surađuje s izdavačima diljem Europe. Naši alati za oglašavanje i alati naših brojnih konkurenata pomažu milijunima web stranica i aplikacija u financiranju njihovog sadržaja i omogućuju tvrtkama svih veličina da učinkovito dođu do novih klijenata. Te se usluge prilagođavaju i razvijaju u partnerstvu s tim istim izdavačima. Ova tužba je spekulativna i oportunistička. Kad primimo pritužbu, snažno ćemo se boriti protiv nje”, poručuju iz Googlea.

Google se već suočio s pozamašnim kaznama vezanima uz korištenje vijesti. Francuski regulator razrezao je da ova platforma mora platiti 220 milijuna eura zbog kršenja naredbe o poštenom pregovaranju naknada za autorska prava za korištenje njihovog sadržaja. A sve na temelju Europske Direktive o digitalnim autorskim pravima iz 2019. godine.

Europska komisija pak već neko vrijeme istražuje jesu li Googleovi oglasi toj platformi priskrbili nepravednu prednost u odnosu na konkurente i oglašivače. I narušava li Google pravila tržišnog natjecanja ograničavajući pristup korisničkim podacima trećim stranama time što podatke prikupljene na webu rezervira samo za vlastitu upotrebu. U Bruxellesu sumnjaju da je time Google otežao konkurentskim online oglašivačima da se natječu u oglasnoj tehnologiji. I sebi izgradio monopolistički status.

Google je prošle godine ostvario 147 milijardi dolara prihoda od internetskih oglasa, više od bilo koje druge tvrtke na svijetu. Pri čemu su oglasi koji se prikazuju pri pretraživanju YouTubea i Gmaila činili najveći dio njegove ukupne prodaje i dobiti. Prema tvrtki za istraživanje tržišta eMarketer, Google bi ove godine mogao kontrolirati 27 posto globalne potrošnje preko online oglasa.

Iako ta brojka na prvi pogled ne sugerira da Google ima monopol, oglašivači i konkurenti tvrde da Googleov softver igra ulogu u toliko mnogo aspekata tržišta da je tu platformu naprosto nemoguće izbjeći u poslovanju.

Pored toga, Google se našao i na udaru europskog servisa za usporedbu cijena PriceRunner koji traži odštetu od nekoliko milijardi eura zbog kršenja antimonopolskog naloga EU-a iz 2017. koji se odnosi na uslugu usporedbe cijena proizvoda.

U posljednjih deset godina Google je u EU platio više od 8 milijardi eura kazni zbog blokiranja konkurenata u online kupnji, Android pametnim telefonima i online oglašavanju. Što su, naravno, mrvice u odnosu na dobit koju je na europskom tržištu ova platforma ostvarila.

Tekst pripremila MKS
Slika: StartupStockPhotos/Pixabay

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)