Google je poslao pismo svim zastupnicima kanadskog parlamenta u kojem se žali na novi Zakon o internetskim vijestima (Online News Act)

6. lipnja 2022. – Colin McKay, zadužen za suradnju s javnim sektorom u kanadskoj podružnici Googlea, tvrdi da će zakon, poznat po oznaci C-18, koji je, kako on kaže, “prohujao” kroz parlament bez ozbiljne rasprave, znatno naštetiti kanadskom medijskom ekosustavu i njegovim dionicima.
McKay u tom pismu naglašava nekoliko “zabluda” koje se šire oko kanadskog zakona Online News Act i tvrdi da će taj propis znatno otežati rad svim internetskim tvrtkama.
Slična upozorenja Google je slao i u Australiji, u razdoblju dok se raspravljalo o njihovom zakonu (News Media Bargaining Code), no Colin McKay kaže da je kanadski zakon opsežniji i, za razliku od australskog, jače usmjeren protiv njegove kompanije.
Kanadski zakon o internetskim vijestima strožiji je od europske Direktive o autorskom pravu
Naime, kanadski zakon, uz to što prisliljava Google na plaćanje svaki put kad se poveže s nekim medijskim sadržajem (“to je kao da vlasnik restorana traži od svakog taksiste da plati pristojbu za svakog gosta kojeg je doveo na večeru”), predviđa i temeljite promjene zakona o autorskom pravu te, kaže Googleov čovjek, ekstremniji je i od Direktive EU, koja dopušta prijenos povezica i kratkih izvadaka.
Problem je samo u tome što je Google jedina taksi tvrtka u digitalnom globalnom selu – prošle godine ostvarila je 200 milijardi američkih dolara prihoda od oglašavanja. Za usporedbu, kompletan digitalni marketing u Hrvatskoj (dakle, sve tvrtke koje se bave digitalnim oglašavanjem) vrijedi 1,65 milijardi kuna (220 milijuna eura).
McKay odbacuje i tvrdnju da Google ne želi plaćati vijesti – predlaže alternativu, model prema kojem će Google uplaćivati u poseban fond iz kojeg će se novac dalje dijeliti među kanadskim medijima. Protivnici tog modela kažu da će Google morati smisliti bolju ponudu za medije, velikodušniju od dosadašnjih, ili će regulatori diljem svijeta poduzeti korake kako bi uravnotežili globalno tržište digitalnog oglašavanja.
I naposljetku, Colin McKay kaže da će kanadski Online News Act dati previše moći regulatoru – koji će odlučivati tko je legitiman medij, to je novinar a tko nije, što je izvorni medijski sadržaj, što je strateško medijskto tržište, a što nije, itd. Kanadski regulator će, uz to, upravljati i svim pregovorima između medijskih kuća i tehnoloških kompanija.
I tako dalje.