Newsletter - arhiva

Direktiva o autorskom pravu na digitalnom jedinstvenom tržištu

Krajem svibnja Europski parlament je, neposredno prije izbora, usvojio Direktivu o autorskom pravu na digitalnom jedinstvenom tržištu (u daljem tekstu: Direktiva). Tri tjedna nakon toga, taj zakon je stupio na snagu.

Glavna svrha Direktive je dati vlasnicima autorskog prava – umjetnicima, glazbenicima, književnicima i novinarima, itd. – veću moć u pregovorima o distribuciji njihovih djela putem velikih internetskih platformi i društvenih mreža, tehno-giganata kao što su Google, Facebook, YouTube, i sličnih.

Kritičari Direktive kažu da je taj zakon formuliran previše restriktivno te da može imati kobnih posljedica za slobodno širenje informacija putem mreže nad mrežama te da, zapravo, uspostavlja cenzuru na Internetu. Za naše područje djelovanja najvažniji su članci 17 (u prethodnim verzijama to je bio članak 13) i Članak 15 (prije je to bio članak 11).

Direktiva u Članku 17 kaže da su svi koji distribuiraju neki sadržaj na Internetu zakonski odgovorni za sve ono što na njihovoj platformi objave ljudi koji je koriste.

Članak 15, koji je kolokvijalno nazvan i “porez na poveznice” (link tax) dopušta medijima da od internetskih platformi koje prenose vijesti i druge novinske sadržaje (primjerice, Google News) u obliku kratkih sažetaka (snippet) naplatu tog prenošenja.

Tu postoje dva izuzetka za nešto što  Direktiva opisuje kao “pojedine riječi ili vrlo kratki izvadci” te za poveznice na članke koji se nalaze na  drugim internetskim stranicama. Direktiva nije baš jasno definirala “vrlo kratak izvadak” i nije opisala kako će to djelovati u praksi (Njemačka 2013. i Španjolska 2014. godine su sličan propis pokušale provesti na svojim tržištima, no bez uspjeha. Medijske kuće u Njemačkoj su velikim agregatorima vijesti dopustile besplatno prenošenje dijela njihovih sadržaja. Španjolska je to spriječila i tako izazvala gašenje usluge Google News na svom teritoriju.)

Kako bilo, zemlje članice Europske unije dužne su Direktivu o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu implementirati u svoje zakonodavstvo u slijedeće dvije godine, do kraja svibnja 2021.

I u tom grmu leži veći zec. Nitko, danas, još ne zna kako će Direktiva funkcionirati u praksi, a da bi se stvari mogle dodatno zakomplicirati, dovoljno je reći da je Internet mreža koja prelazi preko svih nacionalnih granica.

Što se tiče naše zemlje, novi hrvatski Zakon o autorskom pravu uskoro kreće u proceduru, a kad dođe, negdje početkom jeseni, u javnu raspravu – to će biti trenutak u kojem će se u njegovo oblikovanje moći uključiti svi zainteresirani. Slijedeći korak u kojem će se Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu u svojoj hrvatskoj verziji moći poboljšati je Sabor, gdje će taj zakon proći dva čitanja. Važno će biti i ono što će se događati na hrvatskom internetskom tržištu – svakako možemo očekivati snažnije lobiranje tehno tvrtki kao što su Google i Facebook, snažnije isticanje stava naših medijskih kuća, a posljednje i ne manje važno, i mi novinari moramo o tome reći što mislimo.

Društvo za zaštitu novinarskih autorskih prava (DZNAP) član je radne skupine Ministarstva kulture koja će se baviti uvođenjem Direktive u hrvatski pravni sustav, a poduzeli smo još nekoliko koraka u smjeru edukacije kolega novinara i javnosti o samoj Direktivi. Primjerice, DZNAP financira poseban projekt Hrvatskog novinarskog društva (HND), u kojem i sudjeluje, a koji se bavi tematikom novinarskog autorskog prava. Riječ je o nizu događanja koja će se održati u nekoliko većih gradova u našoj zemlji tijekom ove godine. Prva tribina iz tog niza održana je u Zagrebu, krajem svibnja.