Newsletter - arhiva

Izdavači će moći zajednički pregovarati s američkim tehno-gigantima

Vođa većine u američkom Senatu, republikanac Mitch McConnell pokrenuo je ovih dana dvostranačku zakonsku inicijativu koja bi trebala omogućiti novinskim izdavačima i medijskim kućama da zajednički pregovaraju s internetskim platformama.

Ona bi izdavačima jamčila četverogodišnje izuzeće od Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Ako bi taj prijedlog dobio zeleno svjetlo u Senatu, otvorio bi vrata izdavačima za zajednički nastup, a da se istovremeno ne nađu na udaru optužbi o narušavanju tržišne utakmice.

S pravom postoji zabrinutost za budućnost lokalnih vijesti. Lokalne vijesti moraju naći svoj put do novog ekonomskog modela, a taj model vezan je uz Google i Facebook – ustvrdio je David Chavern, iz organizacije News Media Alliance, koja uključuje New York Times, Washington Post i News Corp.

Chavern vrlo dobro zna zašto podržava ovaj zakon.

Prije osam godina sličnu stvar pokušali su napraviti izdavači knjiga. U njihovom je slučaju u pitanju bio dogovor o zajedničkom nastupu prema Amazonu, ne bi li pritisli Jeffa Bezosa da odustane od bjesomučnog rezanja maloprodajne cijene knjiga. U presudnom trenutku te 2012. godine, američko Ministarstvo pravosuđa pokrenulo je parnicu protiv izdavača zbog kršenja zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Koja je 2014. završila na štetu izdavača, dok je Amazon iz čitave priče izašao kao neprikosnoveni pobjednik.

Kao dio antitrustovske nagodbe, kupci Amazona koji su kupili knjige od Hachette, HarperCollinsa, Simon & Schustera, Macmillana i Penguina dobili su povrat dijela novca za kupljenje knjige: 3,17 USD po uspješnici New York Timesa i 0,73 USD po knjizi koja nije bila uspješnica.

Amazonu nije samo potvrđeno pravo da snižava cijene knjiga kad i kakko poželi. Dodatnih 160 milijuna dolara sjelo mu je na račun na konto nagodbe koju je sklopio s izdavačima. Time se, kao izravna posljedica tužbi koje je pokrenulo Ministarstvo pravosuđa, Amazon našao u još dominantnijem položaju u odnosu na izdavače.

Takva se situacija želi izbjeći sad, kad su u pitanju medijski izdavači.

Facebook i Google toliko dominiraju tržištem da je zaštita medijskih kuća – bar kad je o SAD-u riječ – postala pitanje od opće interesa.

Carl Szabo, potpredsjednik tehnološke trgovinske skupine NetChoice, čiji su članovi i Facebook i Google, ovo izuzeće naziva “apsurdnim”. Ukoliko se donese, izuzeće od antitrustovskih prava vjerojatno će samo cementirati medijske kartele u kojima dominira Rupert Murdoch, a ne lokalni novinari – upozorili su iz NetChoicea, izravno ciljajući na osnivača News Corp. Pritom naglašavaju da su već napravili određene promjene u načinu postupanja sa vijestima.
Prošle godine Facebook je u svojoj vodećoj aplikaciji predstavio zaseban odjeljak s vijestima, nudeći pritom korisnicima veću kontrolu nad odabirom članaka i osiguravajući novac izdavačima čije su priče predstavljene. Iz Googlea pak podsjećaju da čitatelje privlače na web stranice izdavača i stvaraju nove programe za poboljšanje reklamnih i tehnoloških učinaka medijskih kompanija.