U prvih šest mjeseci ove godine YouTube je obradio gotovo 730 milijuna video datoteka kako bi ustanovio jesu li u skladu s europskom Direktivom o autorskom pravu: 2,2 milijuna YouTube video zapisa prekršilo je copyright.
10. prosinca 2021. – Najveći svjetski distributer video sadržaja, američka kompanija YouTube (u sastavu Alphabeta, to jest Googlea) objavila je izvještaj o tome kako na svojoj platformi primjenjuje zakonodavstvo o autorskim pravima – Copyright Transparency Report.
Riječ je o prvom takvom izvještaju, a bavi se prvim dijelom ove godine, razdobljem od početka siječnja do kraja lipnja. Izvještaj ima dodatnu važnost jer po prvi puta pruža jasne dokaze, stečene konkretnom analizom, o tome kako rade automatski filtri sadržaja, koje YouTube mora primijeniti na temelju Članka 17, europske Direktive o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu.
Kako izvještaj pokriva razdoblje u kojem još dosta članica EU nije implementiralo Direktivu u svoja zakonodavstva, nema puno novosti, no može poslužiti kao baza na temelju koje će se slijedeće godine vidjeti kako se primjenjue Članak 17.
Ipak, već sada se može reći da “upload filtri” rade punom parom – u prvih šest mjeseci ove godine YouTube je obradio gotovo 730 milijuna datoteka alatom Content ID. (Nisu korišteni alati Copyright Match Tool i Webform, jer ljudi u YouTubeu smatraju da je Content ID, zasad, precizniji).
Bilo je 3,7 milijuna pritužbi od ljudi koji su stavljali sadržaje na YouTube, koji tvrde da ih je automatski filtar uklonio nepravedno. Oko 60% tih pritužbi rješeno je u korist onih koji su se žalili. Drugim riječima, obrada sadržaja na YouTube alatom Content ID “uhvatila” je 2,2 milijuna prekršitelja autorskih prava.
Kolikogod je to dobra vijest, loše je to što automatski upload filter još uvijek skida previše sadržaja koji su na YouTube postavljeni legitimno, pa bi tu činjenicu trebalo uzeti u obzir, bar u nacionalnim zakonima o autorskom pravu.
Naš Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima preuzeo je Članak 17 onako kakav jest, dok je, primjerice, u Njemačkoj, prema njihovom novom zakonu o autorskim pravima, dopušteno na YouTubeu emitirati video isječke ne dulje od petnaest sekundi jer ih se “po defaultu” smatra legalnim.
Primjenu Content ID alata YouTube zasad dopušta samo filmskim studijima, pružateljima internetskih usluga i ostalim vlasnicima autorskog prava koji imaju razvijenu djelatnost distribucije autorskih sadržaja na tom kanalu. Dakle, ne baš svakome.
Usto, YouTube tehnološki unaprijeđuje i drugi alat, Copyright Match tool, koji je od početka dizajniran tako da udovolji Članku 17. Štoviše, u YouTubeu tvrde da su danas u stanju uočiti prekršaj autorskog prava na svojoj platformi već u trenutku postavljanja takvog sadržaja.
Slijedeći YouTube Copyright Transparency Report će (nadamo se) imati i poglavlje u kojem će biti i pojedinosti o tome kako sadržaje zaštićene autorskim pravom objavljuju korisnici u svakoj pojednoj od 27 članica EU.
YouTube Copyright Transparency Report