Newsletter

Facebook pokazuje mišiće u Australiji

U svijetu imamo još jedan primjer zaoštravanja odnosa između internetskih divova i medijske industrije. Početkom rujna Facebook je uputio grubu prijetnju australskim izdavačima. Facebook je otkrio kako planira blokirati građane u Australiji i medije da dijele vijesti na stranicama korisnika Facebooka, piše Bloomberg. To je izravna reakcija te američke društvene mreže na prijedlog australskih zakonodavaca da donesu zakon po kojem bi Facebook morao plaćati medijskim kućama kada se njihovi članci podijele po Facebooku.

Dakle, prijetnja Facebooka je zapravo eskalacija šireg spora Facebooka i australske vlade koja traži načine da velike internetske kompanije poput Facebooka i Googlea kompenziraju izdavače za vrijednost koju stječu koristeći njihove vijesti.

Spomenuti zakon u Australiji još uvijek nije izglasan. Također, nije još poznato koji bi iznos novca Australci pritom tražili od Facebooka, ali predviđa se osnivanje arbitražne komisije koja bi presuđivala koji bi to iznosi bili u slučaju da se izdavači i Facebook ne uspiju izravno dogovoriti.

Iz Facebooka tvrde da takav prijedlog nije pravedan te da bi omogućio izdavačima da naplaćuju po cijenu koju god zamisle pa su objavili da su spremni i na drastičnu nikad dosad izvedenu mjeru – blokiranja dijeljenja vijesti u toj zemlji na njihovim platformama Facebooku i Instagramu.

Australska vlada osudila je takvu prijetnju: Ne reagiramo na prisilu niti na teške prijetnje bez obzira odakle stigle. Dobili bismo puno održiviji medijski prostor kada bi digitalne platforme plaćale za izvorni sadržaj koji koriste, izjavio je australski ministar financija Josh Frydenberg, a prenosi Bloomberg.

Iz Googlea su također reagirali na situaciju u Australiji te su iz te kompanije objavili otvoreno pismo u kojem tvrde da bi ih australske mjere natjerale da vam serviramo dramatično lošiju Googleovu tražilicu i YouTube, a ugrozila bi se besplatnost naših usluga u Australiji, napisala je u tom pismu Mel Silva, glavna direktorica Googlea za Australiju i Novi Zeland.

Udruženja australskih medijskih kuća ističu da je takva poruka iz Facebooka debelo pretjerana i da se zapravo radi o zauzimanju čim bolje pozicije za pregovore.

Googleove izjave o tome kako bi naš zakon donio narušavanje kvalitete njihove usluga u Australiji su problematične i neiskrene, ali Facebook je otišao još dalje! Posve su se raspištoljili. Ovdje nam je cilj donijeti okvir unutar kojeg bi izdavači i digitalne platforme mogli pregovarati. Arbitražno tijelo bi tu bilo za slučajeve kada se ne bi moglo doći do dogovora. Razumijem da su zabrinuti, ali reći u ovoj fazi da je njihovo rješenje odsjeći sav medijski biznis za australsku publiku je nepotrebno napuhavanje. A proces je tek počeo, poručio je Bruce Ellen, predsjednik udruženja Country Press Australia. To udruženje predstavlja 140 regionalnih i lokalnih australskih izdavača i tek je jedan od sudionika hrabrog plana australske državne agencije da se steknu bolje pregovaračke pozicije australske medijske scene i internetskih divova koji uprihoduju golemi dio oglašivačkog kolača.

Australski opinion makeri ističu kako je vrlo nisko od Facebooka prijetiti blokiranjem vijesti usred globalne pandemije.


 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.