Gdje je granica između autorskog prava i poštene uporabe autorskog djela?

Sjećate se kataklizmičkih scena sa Manhattana 11. rujna 2001.? Onih u kojima je samo srce New Yorka ostalo zatrpano ruševinama u najbrutalnijem terorističkom napadu ikada izvedenom na tlu SAD-a. Fotografije vatrogasaca koji kopaju po ostacima Blizanaca, očajnih ljudi koji tumaraju devastiranim ulicama, vozila hitne pomoći kojima se prevoze povrijeđeni obišle su svijet. Praktički nema medija – televizijskog, novinskog ili internetskog, koji te fotografije nije koristio.

Danas, dvadeset godina kasnije, oko autorskih prava na tada snimljene fotografije još uvijek traju prijepori.

Fotoreporter Anthony Fioranelli jedan je od četvorice kolega kojima je netom nakon napada bio dozvoljen pristup tzv. nultoj točki. Prostoru na kojemu su do tog kobnog 11. rujna nekada ponosno stajao njujorški Svjetski trgovački centar. Fioranelli je svoje neobrađene snimke registrirao u Uredu za autorska prava. CBS je licencirao Fioranellijeve snimke, pristavši tom fotoreporteru platiti naknadu za svaku upotrebu bilo kojeg dijela tog sadržaja. I sve je trebalo funkcionirati dobro i po zakonu da CBS, u nesnosnoj jagmi za autentičnim snimkama koja je zavladala nakon rušenja Blizanaca, fotografije nije počeo prodavati drugim medijima. Bez Fioranellijevog dopuštenja i bez ikakve naknade.

Fioranelli je potom tužio CBS i podlicencirane medijske kuće: između ostalog i BBC, A&E Television Networks i Paramount Pictures. Izrijekom navevši da je u šesnaest slučajeva – od informativnih emisija CBS -a, deset dokumentarnih filmova, jednog igranog filma, jednog vjerskog TV programa i dva programa koji istražuju teorije zavjere – povrijedilo njegova autorska prava.

I što je sud do sada utvrdio?

Iako su optuženici isticali da su koristili samo manji dio ukupnog Fioranellijevog snimljenog materijala, sud je zaključio da je su oni ipak prikazali Fioranellijevo autorsko djelo u četrnaest od šesnaest osporenih slučajeva. Utvrdio je i da je CBS prekršio autorska prava ovog fotoreportera u lošoj namjeri jer je uklonio vodeni žig s natpisom “nije za objavu” prije nego što je njegove snimke upotrijebio u svojim emisijama. No odlučio je i da je korištenje njegovih fotografija kao pozadina u kadrovima dokumentarnih emisija u skladu sa tzv. poštenom upotrebom. Konačan pravorijek još se uvijek čeka. A autorska prava u njemu će, nema nikakve sumnje, igrati važnu, ako ne i presudnu ulogu.


 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.