Google je zaradio 4,7 milijardi dolara od prenošenja vijesti

Najveća svjetska internetska tražilica, američka tvrtka Google, zaradila je od oglasa koje je smještala uz i u vijesti koje je objavljivala – tijekom cijele prošle godine – 4,7 milijardi dolara! To je skoro isti iznos koji su zaradile sve ostale (američke) medijske kuće – zajedno! Prema istraživanju, koje je polovicom lipnja objavila udruga News Media Alliance, od 16 do 40 posto rezultata pretraživanja na Googleovim internetskim stranicama, čine vijesti.

Googleov prihod od digitalnog oglašavanja na News stranicama samo je 400 milijuna dolara manji od 5,1 milijarde dolara koje su od iste svrhe, uprihodili internetski mediji u Sjedinjenim Državama tijekom 2018. godine.  News Media Alliance upozorava kako je riječ o konzervativnoj procjeni, jer istraživanje nije obuhvatilo vrijednost osobnih podataka koje korisnici ostavljaju na Googleu svaki put kad pretražuju vijesti. Uz to, riječ je o ekstrapolaciji, a ne o istraživanju provedenom prema svim statističkim pravilima. Tako da navedene brojke, ma koliko se činile frapantne, treba uzeti “sa zrnom soli.”

Goolge je kritizirao izvještaj udruge News Media Alliance nazvavši ga netočnim, ističući da zanemaruje vrijednost koju pretraživanja na njegovoj tražilici donose korisnicima. Prema Googleovim podacima, preko stranica Google News i Google Search, do internetskih stranica drugih online medija dosegne se 10 milijardi puta (tzv. “clickova”) što tim tvrtkama pomaže u povećanju broja pretplatnika, a time i rastu prihoda. Tijekom 2018. godine, Google News je imao u prosjeku 150 milijuna posjetitelja mjesečno, što je dvostruko više od dva vrlo jaka medija kao što su televizijska kuća CNN i novina The New York Times.

Iako brojke u studiji koju je objavila udruga News Media Alliance nisu precizne, naglašavaju sve veću ovisnost medija o tehno-gigantima kao što su Google, Facebook i ostali, kad je u pitanju distribucija sadržaja koji proizvode. Kao što smo vidjeli ranije u ovom biltenu, EU Direktiva o autorskom pravu na digitalnom jedinstvenom tržištu stremi uvođenju ravnoteže u tim odnosima, a i u Sjedinjenim Državama vode se slične rasprave u američkom Kongresu.

Udruga News Media Alliance nada se da će i Amerika donijeti zakon koji će u nekim aspektima biti na tragu navedenoj EU Direktivi o autorskom pravu. Najmanje što se očekuje od američkog zakonodavca je da se nakladnicma da prijelazno razdoblje od bar četiri godine tijekom kojeg će kolektvino pregovarati s vlasnicima internetskih platformi o podijeli prihoda.