Tvrtka Epic Games, koja je napravila popularnu računalnu igru Fortnite, odlučila je sama prodavati tu aplikaciju kako ne bi koristila Appleov niti Googleov sustav plaćanja, ovisno o tome služe li se korisnici iPhoneom ili Androidom, čime izbjegavaju 30 posto provizije Appleu i Googleu.
Apple je aplikaciju Fortnite odmah izbacio iz svog dućana pa ih je Epic tužio za monopolističko ponašanje, a slično se dogodilo i na Google Playu. Epic ne traži nižu proviziju, nego ukidanje monopola u prodaji aplikacija: da svatko može na bilo kojem sustavu plaćanja prodavati softver za bilo koji uređaj. Korisnicima bi to, s jedne strane, omogućilo slobodu izbora, no ostali bi i manje zaštićeni od hakerskih upada.
Kakve to veze ima s medijima?
Medijski nakladnici dosad su rijetko sami naplaćivali korištenje svojih aplikacija, a snižavanje cijena pretplate čini oglase na internetskim stranicama i u novinama još važnijim izvorom prihoda nego prije. Fiancial Times je, prije gotovo deset godina, povukao svoju aplikaciju s App Storea, no vratio se 2017. i – uz mnoge druge – podigao cijenu pretplate baš za tih 30-ak posto koliko plaća platformama za distribuciju aplikacija.
Pravila korištenja AppStorea ne dopuštaju, pak, da se u aplikaciji navede kako je pretplata jeftinija kupi li se na web stranici novine, niti omogućava razne akcije za privlačenje pretplatnika.
Primjerice, pretplata na The New York Times nove korisnike stoji 52 dolara godišnje, a zatim 221 dolar svake sljedeće godine. Ide li pretplata putem aplikacije za iPhone, nakladnik The New York Timesa dobiva 142 dolara za novog pretplatnika, a svaku sljedeću godinu 173 dolara – 48 dolara manje nego bez provizije.
Dva su moguća scenarija razvoja nastale situacije; ili će platforme spustiti cijenu provizije ili će reagirati regulator te Apple i Google prisiliti da uspostave alternativni sustav naplate, na način kako je prije 20 godina naređeno Microsoftu da odustane od monopola u području softvera za pregledavanje sadržaja na internetu, ili još ranije, kada je američka država zapovjedila tvrtki AT&T da se njenom mrežom mogu koristiti i druge telekomunikacijske tvrtke.
Reakcija regulatora prije se može očekivati u Europi nego u SAD-u i sigurno neće ići preko noći: otpor je jak, a nije ni čudo: platforme za distribuciju aplikacija za mobitele Appleu i Googleu donose gotovo 30 milijardi dolara prihoda godišnje.