Newsletter - arhiva

Trump protiv društvenih medija

Predsjednik Sjedinjenih Država, Donald Trump, potpisao je izvršni nalog kojim se ograničava široka pravna zaštita koju su uživale velike tehnološke kompanije i društveni mediji u SAD, a posljedično i u većini drugih zemalja svijeta.

Sve je, kako prenose mediji, počelo dva dana nakon preporuke Twittera koji je svojim korisnicima savjetovao provjeru istinitosti dva twitta američkog predsjednika. Donalda Trumpa to je jako naljutilo

Danas smo ovdje kako bismo obranili slobodu govora od jedne od najvećih opasnosti s kojom smo se suočili u američkoj povijesti, rekao je Trump te dodao kako nekoliko monopolističkih društvenih medija kontrolira ogroman dio svih privatnih i javnih komunikacija u Sjedinjenim Državama.

Ustvrdio je i kako tehnološke kompanije mogu cenzurirati, ograničavati, uređivati, oblikovati, skrivati, mijenjati veliki dio ljudske komunikacije, odnosno javnog mnijenja.

Iako pompozno najavljen i predstavljen javnosti, Trumpov izvršni nalog, tvrde pravni stručnjaci, neće imati praktičnog učinka na tehnološke divove.

Oni su opisali predsjednikovu akciju kao “političko kazalište”, tvrdeći da naredba ne mijenja postojeći savezni zakon i neće imati nikakve veze sa saveznim sudovima.

Twitter je u izjavi nazvao Trumpov izvršni nalog “politiziranim pristupom važnom zakonu”, rekavši da pokušaji narušavanja višedesetljetna zakonskog imuniteta mogu “prijetiti budućnosti slobode govora na internetu”.

Izvršni direktor Twittera, Jack Dorsey, rekao je da će ta platforma i dalje upozoravati korisnike na neprovjerene i lažne tvrdnje, bez obzira od koga dolazile.

Pravno gledano, Trumpov izvršni nalog odnosi se na Zakon o pristojnosti u komunikacijama, koji je američki Kongres usvojio još 1996. godine, a koji je često bio u središtu političkih borbi zbog reguliranja govora na platformama društvenih medija. Preciznije, riječ je o Članku 230 tog zakona.

Zakon štiti internetske tvrtke od tužbe zbog sadržaja koji se pojavljuju na njihovim platformama i omogućuje im moderiranje sadržaja. Uklanjanje posta prepušteno je internim pravilima tvrtki kao što su Twitter i Facebook, pod uvjetom da se te odluke donesu “u dobroj vjeri”.

Sudovi su više puta podržavali zakon u korist tehnoloških kompanija, čak i kad se on koristio za obranu web stranica koje se bave oglašavanjem prostitucije. To je izmijenjeno 2018., kad je dopunjen baš članak 230, kako bi web stranice koje se time bave bile pravno odgovorne i za to.