Newsletter

“Uvjeti korištenja” na Instagramu i autorska prava

Instagram se sve masovnije koristi za privlačenje klijenata; rade to velike i male kompanije, ali i obrtnici i slobodne profesije kojima je ta platforma bitan alat za dijeljenje fotografija i videozapisa. I sve je tu, u početku, dobro. A onda se dogodi noćna mora – Instagram proslijedi neku od fotografija sa službenog profila vaše tvrtke trećoj osobi. Čini se da je nedvojbeno napravljena povreda autorskih prava i vlasnik ima pravo tražiti zaštitu u odnosu na tu treću stranu. Za američko pravosuđe, barem ako je suditi po odluci Južnog okruga američke savezne države New York, situacija baš i nije najjasnija.

Još u travnju 2020. tužila je fotografkinja tvrtku za digitalne medije i oglašavanje Ziff Davis, koja posjeduje više internetskih brendova, između ostalih, i Mashable, platformu za medije i zabavu koja upravlja web stranicom www.mashable.com. Tužiteljica je na svoj javni Instagram profil postavila sliku pod nazivom “Dijete, nevjesta, majka/dijete u Gvatemali”, na koju polaže ekskluzivno autorsko pravo, a 2016. ju je Mashable kontaktirao tražeći licencu za izlaganje na njihovoj web stranici. Fotografkinja je odbila.  Unatoč tome, nekoliko dana kasnije, Mashable je objavio članak koji je uključivao fotografiju kroz objavu sadržaja u Instagramovu „okviru“; znači, nije bila izravno kopirana nego je softverski “ugrađena” kao sadržaj društvene mreže.

Središnji dio spora vrtio se oko Instagramovih “Uvjeta korištenja”. Argumentacija je bila da, kad tužiteljica ili bilo koja druga osoba ili tvrtka prihvate „Uvjete korištenja“, Instagramu licenciraju  bilo koju fotografiju koju podijele dok je njihov račun postavljen kao javni. A Instagram ju može podlicencirati korisniku svojih usluga. Usto, optuženici su se pozvali na Instagramova “Pravila o platformi” u kojima se navodi da Instagram “pruža sučelje za programiranje programa (API) kako bi pomogao izdavačima i onima koji prenose program u otkrivanju sadržaja, dobivanju digitalnih prava na medije i dijeljenju medija pomoću web ugrađenih podataka.“

Sudac se složio s optuženima i potvrdio da je upotreba javne fotografije s Instagrama ugrađene u članak na web mjestu treće strane obuhvaćena Instagramovim uvjetima korištenja.

Međutim, prije nekoliko dana, preispitao je presudu, nakon što se drugi sudac u istom okrugu, bavio istim pitanjem, ali je presudio suprotno. U kolovozu je u predmetu McGucken protiv Newsweeka sud odbio tužbe za kršenje autorskih prava fotografa na temelju Uvjeta korištenja Instagrama, unatoč tome što se optuženi u svojim argumentima oslanjao upavo na odluku suda u slučaju Mashable.

Nakon ponovnog razmatranja, sudac je preinačio prethodno mišljenje i odbio prijedlog Mashablea za odbijanje tužbe. Konstatirao je da se tužiteljica složila s Uvjetima korištenja i time ovlastila Instagram za podlicenciranje njezina javnog sadržaja, međutim, nije pronašao dokaze da je Instagram iskoristio to pravo proširivanjem licence na okrivljenika Mashablea.

Nakon toga, Instagram je javno pojasnio da njegova pravila korisnicima API-ja ne jamče „bianco“ licencu za ugrađivanje javnog sadržaja treće strane te da politike njihove platforme zahtijevaju da treće strane osiguraju potrebna prava od nositelja prava – licencu za dijeljenje sadržaja, ako je zakon zahtijeva.

Ova izjava Instagrama pobjeda je vlasnika tvrtki koji koriste javne profile na Instagramu i sada imaju moćan alat kada je posrijedi borba protiv kršenja autorskih prava.


 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.