Newsletter - arhiva

Francuski pritisak na Google

Francuska državna Agencija za zaštitu tržišne konkurentnosti, Autorite del concurrence, na zahtjev sindikalnih organizacija novinskih izdavača i Agencije France Presse (AFP), od studenoga 2019. godine uvela je privremene mjere zaštite svojih medija, utemeljene na Zakonu o susjednom pravu, usvojenom u Francuskoj 24. srpnja 2019. godine.

Prema tim mjerama, od Googlea traže naplatu prenošenja naslova, isječaka i ostalih dijelova sadržaja iz tiska u njegovim aplikacijama, prije svega u tražilici Chrome.

Autorite del concurrence (ova poveznica je na verziju stranice na engleskom jeziku) smatra kako Googleova praksa prenošenja isječaka autorskih novinskih sadržaja može predstavljati zloporabu monopolskog položaja te da time Google značajno nanosi ekonomsku štetu izdavačima tiska i novinskim agencijama.

Pri tome se Googleu daje rok od tri mjeseca da u pregovorima s novinskim izdavačima i AFP-om dogovori naknadu za daljnje korištenje naslova, isječaka i ostalih dijelova sadržaja uz napomenu da dogovorom mora riješiti i retroaktivne naknade od početka primjene zakona 24. listopada prošle godine.

Novost u ovom francuskom slučaju jest to što je mjerodavno tijelo za konkurenciju donijelo odluku prema nacionalnom Zakonu o susjednom pravu koji je usklađen s EU Direktivom o autorskom pravu te je dalo jasan rok Googleu za DOGOVOR s izdavačima.

Zakon od 24. srpnja 2019. godine prenosi u francusko zakonodavstvo EU Direktivu o autorskim i srodnim pravima od 17. travnja 2019. godine i ima za cilj postavljanje uvjeta za uravnoteženo pregovaranje između izdavača, tiskovnih agencija i digitalnih platformi u postupcima objavljivanja isječaka iz sadržaja novinskih izdavača i tiskovnih agencija.

Unatoč usvojenom zakonu u Francuskoj, Google je odlučio da više neće prikazivati dijelove ​​članaka, fotografije, infografike i videozapise u okviru svojih različitih usluga (Google Search, Google News i Discover), osim ako im izdavači tiska i novinske agencije ne daju pravo na to bez naknade.

U praksi, velika većina francuskih izdavača pristala je na zahtjev Googlea.

Štoviše, Googleu se prema tom dogovoru omogućuje besplatno prenošenje i veće količine sadržaja iz novinskih tekstova i agencijskih članaka nego što je ranije bio slučaj.

Autorite del concurrence je u istrazi navoda iz prijave koju je dobila od sindikata novinskih izdavača i AFP-a – saslušavši argumente prijavitelja, Googlea te ostalih zainteresiranih sudionika na tržištu, poput drugih internetskih pretraživača – utvrdila da je Google u segmentu internetskih tražilica imao tržišni udio u Francuskoj od 90 posto krajem 2019. godine. Na temelju te činjenice je francuska Agencija za tržišno natjecanje zaključila da Google ima monopolski položaj na tržištu tražilica te da tako ugrožava konkurenciju i razvoj inovacija na tržištu.

Nametanje uvjeta besplatnog preuzimanja sadržaja od izdavača i novinskih agencija bez jasne ekonomske analize takvog ponašanja, odnosno bez jasno definiranih ekonomskih odnosa, predstavlja izravno kršenje francuskog Zakona o susjednom pravu i diskriminatorsko je ponašanje, zaključili su u Autorite del concurrence.

Francuska agencija za tržišno natjecanje utvrdila je i kako Googleovo ponašanje uzrokuje i ozbiljnu i neposrednu štetu izdavačima i novinskim agencijama u vrijeme kada je njihova ekonomska situacija pod pritiskom sveopće digitalizacije.

Takvo ponašanje Googlea za posljedicu ima smanjen posjet internetskim stranicama izdavača, što im slabi i oglašivačku poziciju, a osnažuje tržišnu poziciju Googleu.

Autorite del concurrence je postavila privremene mjere, koje vrijede do postizanja dogovora izdavača i novinskih agencija s jedne strane i Googlea s druge strane.

Prema tim mjerama Google, tijekom pregovaračkog razdoblja, mora održavati prikaz tekstualnih izvadaka, fotografija i videozapisa prema metodama koje je odabrao sam izdavač ili tiskovna agencija od kojih preuzima sadržaj.

Pored toga, kako bi se zajamčilo uravnoteženo pregovaranje, zaštitne mjere predviđaju načelo neutralnosti na način na koji su indeksirani, klasificirani i općenitije prezentirani zaštićeni sadržaji izdavača i agencija na Googleovim uslugama.

To u stvari znači da Google ne može preferirati one izdavače i agencije koje su mu odobrile besplatno preuzimanje sadržaja na štetu onih koji to nisu odobrili.

U razdoblju do dogovora Google mora izdavačima slati mjesečna izvješća o provedbi odluke Autorite del concurrence.

Izvor: MREŽA/Gorden Knezović

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.